Botten färgen skrapade vi först, för att det skulle gå snabbare och lättare att sedan låta sodablästra bottnen riktigt ren och fin. På så vis kunde vi säkerställa oss hur skrovet var i skick, och eventuella repor kunde åtgärdas.
Sodablästring är ett skonsamt sätt att avlägsna färg och dylikt, eftersom det bara tar ett lager åt gången. I princip går alla ytor och material att sodablästra.
Jocke prövar att hur lätt det lossnar, med vår egna lilla sodabläster. Men vi har anlitat en professionell blästrare som förstås har större sodabläster eftersom hela skrovet ska blästras. |
Masten tvättad och behandlas med aluminiumolja. |
Nu är båten färdig blästrad och inkörd i hallen. Vilket inte var helt bekymmerslöst. Eftersom laven båten står på har väldigt kort bom, var vi tvungna att fixa en förlängning. Den gick dock inte att göra hur lång som helst med tanke på båtens vikt.
Men till all lycka rymdes Valmet precis under fören, med endast cirka 20 cm till godo.
All bottenfärg bortblästrad. |
Bomförlängning. |
Båten rymdes precis in genom dörröppningen. |
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar