söndag 18 oktober 2015

MAD is no:1 ???

Ännu en vecka har gått, och med tanke på att renoveringen görs på kvällar och helger, har vi ändå hunnit en hel del.
Decket är nära på helt bortrivet, och slipande av ytan har påbörjats.
Golvskivorna är delvis borttagna och skrovet tvättat på insidan. Tvättmaskin, watermaker och andra större saker är bortmonterade, så att man kommer åt alla slangar och ledningar som ska förnyas.

Tvättmaskinen är för övrigt den minsta jag någonsin sett, och rymmer förhoppningsvis mer än ett par kalsonger per tvätt! =)
     Bild på maskinen utlovas.



 Innan vi körde in båten i hallen, passade vi på att lyfta ur motorn.
I och med att vi renoverar och förnyar en stor del på båten, är det bäst att samtidigt gå igenom och byta slitdelar även på maskinen.




Motorrummet gapar nu tomt ända ner till kölen. Bra läge att rengöra motorrummet, så länge det finns bra med svängrum!

I vintras när vi var ner till Hamburg och tittade på båten, såg vi genast att decket var i uselt skick, och vi räknade med att det skulle bytas, oavsett om det eventuellt senare skulle visa sej att det skulle räcka med en renovering.
Men som vi antog var nog decket så nött att renovering inte var något alternativ. 
Decket är lagt i ribbor med spont emellan för nåten, på vissa ställen var ytan på ribban lägre än sponten.

 På den här årsmodellen är teakdecket både limmat och skruvat, och lossnar som små bitar - ett tidskrävande arbete.




Ett teakdeck ska helst bara tvättas med mjuk svamp eller trasa, och absolut inte med borste, eftersom det nöter ner teaken. På bilden ser man tydligt hur nött deckytan är i jämförelse med den ursprungliga ytan  där beslaget har suttit.


Intressant vad man kan hitta under ytan. 
Kanske snickaren som år 1991 lade decket på vår Najad, förevigade sej med sitt bomärke? Eller är det tidningen "Mad" han syftade på?  


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar