tisdag 29 september 2015

Landsvägs cruising

Det blev tidig väckning i morse, idag skulle båten lyftas. Vi stod som tredje båt på tur efter två andra båtar i  ungefär samma storlek som våran Najad.

Vi hade en del att förbereda så vi gav oss i väg tidigt på morgonen, påpylltade med underställ och vinterkläder, för morgonen var kall.
Väl framme möttes vi av kranbilen som redan var uppställd och båtgrannen endast iklädd shorts!
 -Har du sommar ännu? frågade jag honom, och påpekade att jag själv bar vinterkläder.
-Jo, men det blir varmt det här ska du se! fick jag till svar.

Och ja, jag fick nog varmt, men först när solen gått upp, trotts att jag gjorde annat än sprang runt och fotade också! =)


Masten är nermonterad och fast surrad på däck.

Ekipaget blev så långt att lavetten förlängdes för att inte masten skulle hamna på bilens tak.

Alltid bra att använda fendrar! 

Väl framme var det samma procedur men i omvänd ordning.

Enda skillnaden var att vi spände fast vaggan i båten och lyfte allt på samma gång!

Hur sammanfattar jag dagen då?  -Tja, allt gick bättre än man kunnat vänta, vaggan passade som ett smäck (trotts att måtten tagits "mellan tummen och pekfingret", allt hölls på plats, både undre lyft och transport, och bättre väder gick knappast att få!
Så nu återstår grovjobbet. Innan båten ska inomhus, skall skrovet slipas och blästras. Dessutom skall båten tömmas, bara det är en hel del jobb när allt ska bäras ner efter stegen...
  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar