lördag 31 oktober 2015

Hur går det med renoveringen?

 -Hur går det med renoveringen? Hur långt har ni hunnit?
Frågor som vi då och då får besvara, men vad ska men egentligen svar?!?  - Njaa, inte så långt…  

Egentligen har vi inte hunnit långt alls, men ändå har vi ju lagt en massa jobb på båten, men allt tar ju så lång tid!
Som jag senast skrev så var decket  nära på bortrivet. Efteråt skulle alla skruvar (som hade skallarna fyllda av epoxi) bort. Egentligen börjar man med att avlägsna skruvarna innan man river decket, men i vårt fall var decket så tunt att ribborna lätt gick av och då blottade skruven som var dold med en teakplugg. Så det blev lättare på det här viset.



Efter att ha skruvat ur alla rostfria skruvar, efter konstens alla regler (läs: tänger, mejslar och skruvdragare), skulle limmet avlägsnas, innan slipningen med maskin kunde påbörjas.





För att avlägsna limmet använde jag ett multiverktyg med vibrerande mjukt blad. Vilket jag upplevde som mest effektiva sättet att få bort det mesta av limmet innan slipningen.



Cm2 blir till m2, minuter till timmar, men sakta växer den färdig skrapade ytan fram. Maskinens batteri räcker ungefär till en m2, så jag har alltid ett extra i laddaren. 
Ytan blir väldigt hal, när man tagit bort alla limrester, så man får akta sej så man inte halkar!


Medan jag jobbat på utsidan av båten, har rörmokaren avlägsnat alla gamla rör och slangar.  Vilket var av största nödvändighet, eftersom tidens tand ätit upp kopplingar och rör, som mer eller mindre brast i händerna på honom. 
Mjuka slangar hade blivit skarpa, och vissa rör hade invändiga beläggningar som var tjockare än rörväggen.
Septitanken i rostfritt visade sej vara sönder frätt, och fick kasseras. En ny är beställd, men den i plast.  




















Som jag lovade kommer här en bild på den minsta tvättmaskin jag nånsin sett, 65 cm hög!
Tyvärr tog den upp det största och bästa skåpet i båten, så vi har funderingar på att placera den på något annat ställe senare…





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar